HODNOCENÍ ČLÁNKU
přečteno:  3425krát
přečteno:  2177uživateli
1 nejhorší - 10 nejlepší
-1--2--3--4--5- -6--7--8--9--10-
hodnocení=[7.8]
REAKCE NA ČLÁNEK
vstup do fóra

2016-09-18 22:50:40
j
2016-09-18 23:01:24
Jirka
2016-09-20 23:07:35
LIKE TLAČÍTKO
Jak a kdy naučit dítě počítat?

Jak a kdy naučit dítě počítat?

Jak to vím?

Jsem otec jedné malé princezny, které za pár měsíců budou dva roky. Jakožto vědecký pracovník a absolvent Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy chci, aby má dcera počítat uměla a měla počítání ráda. Tudíž studuji, co se dá a kde se dá.

Jak a kdy se děti nejlépe učí?

Dětem je vždy třeba dát co nejvíce podnětů, nejlépe takových, které ještě nezná, ale může je pochopit. Největší chyba, kterou může člověk udělat, je dítě podcenit. Mnohokrát slýchávám věty “na to je ještě malá”, “to si nebude pamatovat”, “to se naučí ve škole”. Tyto věty vycházejí z faktu, že když se dítě naučí básničku ve dvou letech, tak ji do týdne zapomene - je tedy učení básničky zbytečné? Není, protože nejde o básničku, ale o rozvoj mozku.

Schopnost mozku učit se jde od narození exponenciálně dolů. Tudíž nejdůležitější jsou první měsíce a první roky života. Zatímco od šesti let je dítě schopné si zapamatovat informace, v prvních letech se mozek dítěte učí, jak tyto informace bude zpracovávat, a to je mnohem důležitější.

Co kdybychom přirovnali mozek k vývoji počítače?

Inženýr staví první tranzistorový počítač: Nejdříve má mnoho nepropojených tranzistorů, začne tranzistory spojovat. Po několika letech počítač konečně spustí. A hle, počítač funguje a může zpracovávat a ukládat data. Ale zde je už pozdě! Inženýr sice vidí první výsledek, ale už nemůže změnit, jak efektivně bude počítač zpracovávat a ukládat data. Postavil inženýr počítač nejlépe jak mohl? Nepostavil, jelikož ho nikdo nenaučil, jak tranzistory spojovat. Proto inženýr počítač vyhodí a začne pracovat na novém, lepším. Mozek dítěte však vyhodit nemůžete, máte jen jeden pokus, a ten musí stát za to!

Stádia výuky matematiky

Dítě si při učení čísel musí projít několika fázemi:
  • 1.Fáze - pojmenovat jednotlivé číslice
  • 2.Fáze - vědět pořadí čísel
  • 3.Fáze - určování počtu předmětů
  • 4.Fáze - oddělení čísel od předmětů (1.abstrakce)
Čím dříve tyto fáze zvládne, tím dříve bude moci pochopit další stupně matematické abstrakce:
  • 2.Abstrakce: Nahrazení čísel proměnnými
  • 3.Abstrakce: Oddělení vlastností od matematických objektů (pochopení matematických prostorů)

Mnoho lidí se k 3.matematické abstrakci dostane příliš pozdě na to, aby ji zcela pochopili! A zde začíná "pravá" matematika. Rodič už v předškolním věku částečně rozhoduje o tom, zda-li dítě v dospělosti tento nejtěžší krok v matematice zcela pochopí.

Jak jsem učil svoji dceru

0 - 12 měsíců

Nejdříve je třeba dítě na výuku matematiky připravit, tj. rozvinout dítěti mozek do takové míry, kdy je schopno čísla přijmout. Jak to udělat? Jednoduše, každý člověk má na těle miliony senzorů: čípky, tyčinky, termoreceptory, mechanoreceptory, receptory vestibulárního aparátu a chemoreceptory. Tudíž stačí s děťátkem chodit ven, ukazovat mu přírodu, povídat si s ním, mazlit se s ním, dávat mu dobré jídlo, zkrátka zapojit všechny senzory děťátka, a nejlépe najednou. Přecejen je tu jeden trik obzvlášťě pro tatínky, a to naučit děťátko orientaci v prostoru - tj. učení kotoulů, válení sudů a podobné voloviny.

12 - 15 měsíců

Kdekoli clověk vidí stejné věci, je třeba je nahlas počítat, aby dítě vědělo, že čísla jsou důležitá. Vhodné aktivity jsou počítání rohlíků v obchodě, počítání lžiček s obědem. Dítě nemá smysl systematicky učit dále než do tří, ale mělo by vědět, že čísla někam pokračují. Velmi důležité je dítě naučit, že předměty mají vlastnosti - horké vs. studené, bílé vs. černé. Když se dítě naučí abstrahovat vlastnosti od předmětů, půjde mu to i u čísel.

15 - 21 měsíců

Vymýšlel jsem různé hry pro děťátko: nejdříve jsme vystřihovali číslice a učili se symboly, poté jsme k číslicím přidávali počet věcí. Hráli jsme číselné pexeso, dávali jsme kostičky do kyblíčku a mnoho dalšího. Jelikož jsem programátor, tak jsem dle těchto her postupně programoval aplikaci Počítání pro děti www.pocitaniprodeti.cz. První minihru vybarvování jsme zvládli hrát již v 15 měsících. Jak dcerka rostla, přidával jsem minihry a podle jejích reakcí jsem minihry stále vylepšoval. Díky takovéto průpravě nyní naše děťátko již umí určovat počty předmětů a má čísla rádo, viz: video. Aplikaci jsme nakonec s kamarádem dodělali do profesionální podoby a vydali ji 1.září 2016, aby byla k užitku třeba i vašemu děťátku. Aplikace je ke stažení zde: DOWNLOAD

Závěr

Počítání je jedna z nejdůležitějších dovedností člověka. Díky této dovednosti je naše společnost tam, kde je, dostali jsme se díky ní do vesmíru, můžeme spolu telefonovat, zachraňujeme díky ní miliony životů. Nejdůležitějším krokem při výuce děti je odhadnout, na jaké úrovni dítě je a dávat mu adekvátní úkoly. Je třeba se nebát vysvětlovat, je třeba stále dokola motivovat a nikdy, ale nikdy, neříct, že nějakému jinému děťátku jde počítání lépe a nezapomínat, že pro dítě je nejdůležitější láska rodičů.

PS: Stejně naší dcerku nejvíce naučila maminka :-)

Vytvořeno: 2016-09-15 23:23:37    Změněno: 2016-09-20 23:07:18  Důležitost: 16 Přečteno: 2177  Hodnocení: 8

nejhorší 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10nejlepší | hodnocení:7.8
Rád zodpovím ve fóru všechny vaše dotazy, budu rád i za jakoukoli kritiku.
NAPIŠ REAKCI NA ČLÁNEK - VSTUP DO FÓRA
vyrobeno Kráťou
Jiří Kratochvíl
HLAVNÍ MENU
VÝBĚR GRAFIKY
White Black Blue
Red Green